§ 16
1. Nauczyciel Instruktor i Instruktor prowadzi zajęcia dydaktyczno-wychowawcze i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy oraz bezpieczeństwo osób powierzonych jego opiece.
2. Wychowanek zostaje objęty opieką pedagogiczną przez Nauczycieli Instruktorów/Instruktorów, Dyrekcję placówki. Pomoc psychologiczną i pedagogiczną w placówce może uzyskać z własnej inicjatywy, rodziców lub Nauczycieli Instruktorów i Instruktorów.
3. Wychowanek przebywający w placówce pozostaje pod stałą opieką Nauczyciela Instruktora i Instruktora. Dyżury pracowników pedagogicznych pełnione są w salach i na korytarzach placówki w czasie przerw między zajęciami według opracowanego harmonogramu.
4. Nauczyciele Instruktorzy i Instruktorzy zobowiązani są do pełnienia dyżurów w placówce podczas uroczystości, wernisaży, zabaw i imprez.
5. Zajęcia odbywające się poza siedzibą placówki organizowane i prowadzone są na podstawie odrębnych porozumień, zawartych za zgodą organu prowadzącego pomiędzy MDK a placówkami współpracującymi.
6. Dyrektor placówki powierza każdą stałą formę zajęć szczególnej opiece wychowawczej jednemu z Nauczycieli Instruktorów i Instruktorów prowadzących tę formę stałą. W szczególnych sytuacjach i ze względu na specyfikę zajęć, zadania wychowawcze mogą być powierzone 2 Nauczycielom Instruktorom i Instruktorom.
7. Nauczyciel Instruktor i Instruktor prowadzi swoją formę stałą zajęć przez cały rok szkolny.
8. Do podstawowych zadań Nauczycieli Instruktorów i Instruktorów prowadzących zajęcia dydaktyczno-wychowawcze należy:
1) ujawnianie i kształtowanie zainteresowań wychowanków,
2) pogłębianie i rozszerzanie ich wiedzy,
3) stwarzanie warunków do rozwoju psychofizycznego młodzieży szczególnie utalentowanej w różnych dziedzinach.
9. Nauczyciele Instruktorzy i Instruktorzy zobowiązani są do:
1) Prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych z wychowankami,
2) Są odpowiedzialni za jakość i wyniki pracy, w tym celu powinni zorganizować przynajmniej raz w roku szkolnym prezentację osiągnięć wychowanków,
3) Odpowiedzialności za kompleksowe przygotowanie ustalonych imprez zgodnie z harmonogramem imprez,
4) Być świadomym uczestnikiem procesu wychowawczego, najbliższym opiekunem wychowanka,
5) Być animatorem życia grupowego formy stałej:
a) otaczać indywidualną opieką wychowawczą każdego wychowanka, zwłaszcza dzieci i młodzież z rodzin rozbitych, sieroty, półsieroty, młodzież pochodzącą ze środowisk patologicznych. Poznawać środowisko rodzinne wychowanka, pomagać mu w rozwiązywaniu problemów życiowych we współpracy z pedagogiem i instytucjami powołanymi do tego
b) pomagać wychowankom w eliminowaniu niepowodzeń poprzez organizowanie samopomocy koleżeńskiej i konsultacji indywidualnych,
c) przeciwdziałać patologiom wśród młodzieży: paleniu tytoniu, narkomanii i negatywnym wpływom środowiska rówieśniczego wychowanka,
d) planować i realizować różnorodne formy życia grupowego i zespołowego,
e) ustalać treść i formę zajęć,
f) współdziałania z innymi Nauczycielami Instruktorami i Instruktorami,
g) otaczania szczególną opieką dydaktyczno-wychowawczą wychowanków wybitnie uzdolnionych,
6) utrzymywania kontaktu z rodzicami:
I. w celu:
a) okazania pomocy w ich działaniach wychowawczych,
b) angażowania rodziców do realizacji zadań dydaktycznych w placówce,
c) inspiracji spotkań rodziców z innymi Nauczycielami Instruktorami i Instruktorami,
d) włączania rodziców w wykonywanie zadań opiekuńczo-wychowawczych w placówce.
II. i poprzez:
a) indywidualne rozmowy z rodzicami przybyłymi na wezwanie Nauczyciela Instruktora i Instruktora lub z inicjatywy rodziców,
b) przez odwiedzenie domu rodzicielskiego wychowanka w towarzystwie przedstawicieli Organów Placówki/Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Wychowanków/, Organu Prowadzącego, Nadzoru Pedagogicznego, Psychologa lub innych służb,
c) telefonicznie lub listownie,
d) w inny ustalony sposób.
7) współpracy w miarę potrzeb z właściwą poradnią psychologiczno-pedagogiczną, policją, sądami, innymi placówkami.
8) wykonywania czynności administracyjnych dotyczących formy stałej zgodnie z odrębnymi przepisami i zarządzeniami dyrektora,
9) przestrzegania postanowień statutu MDK przez siebie i wszystkich wychowanków i uczestników placówki,
10) rozwijania i bogacenia swojego warsztatu pracy, doskonalenia umiejętności dydaktyczno-wychowawczych,
11) wprowadzania innowacji i nowatorstwa pedagogicznego w czasie prowadzenia przez siebie zajęć zgodnie z aktualnie obowiązującymi kierunkami pracy pedagogicznej oraz dydaktyki,
12) uczestniczenia w zebraniach metodycznych organizowanych w placówce i poza nią,
13) systematycznego prowadzenia dokumentacji pedagogicznej - Dziennika zajęć który jest dokumentem stanowiącym podstawę do rozliczania finansowego prowadzonych przez Nauczyciela Instruktora i Instruktora zajęć.
14) stałego i systematycznego doskonalenia wiedzy i wzbogacania warsztatu pracy,
15) korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej Dyrektora placówki, pedagoga a także w przypadku początkujących nauczycieli-instruktorów(odbywających staż przewidziany przepisami) z pomocy wyznaczonego opiekuna stażu.
16) przestrzegania zasad i przepisów BHP, czuwania nad bezpieczeństwem i zdrowiem wychowanków w czasie zajęć, między nimi, podczas imprez, uroczystości, wycieczek i pełnionych dyżurów zgodnie z harmonogramem dyżurów.
Pokaż informacje o artykule