Loading ....
Młodzieżowy Dom Kultury w Warszawie
Biuletyn Informacji Publicznej
Młodzieżowego Domu Kultury w Warszawie
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej w postaci
elektronicznej
ul. Puławska 97
02-595 Warszawa
tel: (22) 845-17-04, (22) 845-51-21
fax: (22) 845-51-21
e-mail: mdkmok@edu.um.warszawa.pl

§ 9

Organami MDK są:

1. Dyrektor MDK.

2. Rada Pedagogiczna.

3. Rada Rodziców.

4. Samorząd Wychowanków. 

Kompetencje, tryb wyboru i zasady współdziałania organów MDK:

Dyrektor MDK

§ 10

1. Dyrektor kieruje działalnością placówki.

2. Zasady powoływania dyrektora określa art. 36 Ustawy o systemie oświaty (Tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) 

3. Funkcję Dyrektora powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący placówkę. 

4. Sprawuje nadzór pedagogiczny.

5. Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne. 

6. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących. 

7. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanym przez Organ Prowadzący i DBFO oraz ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki. 

8. Za zgodą Dyrektora placówki, zakłady kształcenia nauczycieli mogą zawierać umowę o odbywaniu praktyki przez słuchaczy tego zakładu lub uczelni.

9. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

10. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w MDK Nauczycieli Instruktorów/Instruktorów i pracowników nie będących nauczycielami. 

11. Dyrektor w szczególności decyduje o sprawach:

a) kierowania bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą placówki i reprezentowania jej na zewnątrz. 

b) zatrudnienia i zwalniania Nauczycieli Instruktorów i Instruktorów oraz innych pracowników MDK. 

c) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych Nauczycielom Instruktorom/Instruktorom i innym pracownikom MDK. 

d) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców MDK w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla Nauczycieli Instruktorów i Instruktorów oraz pozostałych pracowników.  

e) określania zadań i zakresów obowiązków pracowników placówki.

12. Dyrektor MDK w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Wychowanków. 

13. Dyrektor placówki wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia Organ Prowadzący placówkę, który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja Organu

Prowadzącego jest ostateczna. 

14. Do zadań Dyrektora należy w szczególności:

a) Kształtowanie twórczej atmosfery pracy w MDK, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych. 

b) Współdziałanie z gminą (związkiem komunalnym) w zakresie realizacji zadań wymagających takiego współdziałania. 

c) Przydzielanie nauczycielom w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną prac i zajęć, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt. 4 Ustawy. 

d) Współpraca z Radą Rodziców i Samorządem Wychowanków.

e) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzonych przez Nauczycieli Instruktorów i Instruktorów, prowadzenie dokumentacji hospitacji.

f) Organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka oraz umożliwienie wychowankom podtrzymania uczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej. 

g) Zapewnienie pomocy Nauczycielom Instruktorom i Instruktorom w realizacji ich zadań oraz w ich doskonaleniu zawodowym. 

h) Realizowanie zadań związanymi z oceną pracy Nauczycieli Instruktorów i Instruktorów oraz opieką nad Nauczycielami Instruktorami i Instruktorami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach. 

i) Załatwianie spraw osobowych pracowników MDK.

j) Określanie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy po zapewnieniu ku temu odpowiednich warunków. 

k) Współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w placówce w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami. 

l) Ustalanie/opiniowanie i zatwierdzanie planu urlopów pracowników zgodnie z ustalonym terminem. 

m) Administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych, zgodnie z Regulaminem. 

n) Zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy. 

o) Sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą placówki-wydawanie decyzji w formie zarządzeń. 

p) Nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji-wydawanie decyzji w formie zarządzeń. 

q) Organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku placówki.
 

Rada Pedagogiczna  

§ 11
 

1. W MDK działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. 

2. Szczegółowe zadania Rady Pedagogicznej określa Ustawa z dn. 07.09.1991r. O Systemie oświaty (Tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.)i Regulamin Rady Pedagogicznej MDK. 

3. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy Nauczyciele Instruktorzy i Instruktorzy zatrudnieni w placówce.

4. Zebrania plenarne są organizowane przez rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze, po zakończeniu rocznych zajęć oraz w miarę bieżących potrzeb. 

5. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego Placówkę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.  

6. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor MDK.

7. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadamianie wszystkich jej członków o terminie zgodnie z regulaminem Rady. 

8. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

1) Opiniowanie i zatwierdzanie planów pracy dydaktyczno-wychowawczej MDK. 

2) Opiniowanie i podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych. 

3) Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego Nauczycieli Instruktorów i Instruktorów. 

4) Podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy wychowanków. 

9. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) Organizację pracy MDK, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć. 

2) Projekt planu finansowego MDK.

3) Wnioski Dyrektora o przyznanie Nauczycielom Instruktorom i Instruktorom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień. 

4) Propozycje Dyrektora MDK w sprawie przydziału Nauczycielom Instruktorom i Instruktorom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. 

10. Dyrektor MDK wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwały w razie stwierdzenia ich niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór jest ostateczne. 

11. Rada Pedagogiczna uchwala Statut MDK, oraz jego zmiany i przedstawia do zaopiniowania Organowi Prowadzącemu. 

12. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego MDK o odwołanie ze stanowiska Dyrektora lub do Dyrektora o odwołanie Nauczyciela Instruktora z innej funkcji kierowniczej. W przypadku określonym w pkt. 12 organ prowadzący placówkę albo Dyrektor są zobowiązani przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 

14 dni od otrzymania wniosku.

13. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. 

14. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. 

15. Uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej jest obowiązkowe.

16. Nauczyciele Instruktorzy i Instruktorzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na Posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników MDK.  

Zespół Kierowniczy

§ 12
 

1. Za zgodą organu prowadzącego w MDK mogą być utworzone stanowiska wicedyrektorów, kierowników działów i kierowników pracowni. 

2. Powoływania i odwoływania na stanowiska wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze, dokonuje Dyrektor placówki spośród nauczycieli mianowanych zgodnie z Art. 37 Ustawy O Systemie oświaty (Tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) 

3. Osoby pełniące te funkcje wykonują zadania zgodnie z ustalonym w Statucie MDK podziałem kompetencji. 

4. Obowiązki i kompetencje kierowników działów i pracowni określa Dyrektor placówki. W szczególności do ich zadań należy: 

a) Organizowanie i kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą działu lub pracowni. 

b) Zapewnienie obsady kadrowej stosownie do prowadzonych form pracy. 

c) Utrzymywanie stałych kontaktów ze szkołami i rodzinami wychowanków. 

d) Wprowadzanie innowacji programowych i organizacyjnych.

Samorząd Wychowanków

§ 13 

1. W MDK działa Samorząd Wychowanków.

2. Samorząd tworzą reprezentanci wychowanków uczestniczących w zajęciach. 

3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa Regulamin uchwalony przez ogół wychowanków w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. 

4. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem MDK.

5. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu wychowanków. 

6. Samorząd może przedstawić Dyrektorowi lub Radzie Pedagogicznej wnioski i opinie we wszystkich sprawach MDK, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw wychowanków, takich jak: 

a) prawo do zapoznawania się z programem zajęć, z ich treścią, celami i stawianymi wymaganiami, 

b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, 

c) prawo do organizacji życia placówki, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem umysłowym i fizycznym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań, 

d) prawo do współredagowania gazetki placówki,

e) prawo, w porozumieniu z Dyrektorem, do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, 

f) prawo do wyboru Nauczyciela Instruktora pełniącego rolę opiekuna Samorządu. 

Rada Rodziców

§ 14

7. W MDK działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków uczestniczących w zajęciach.

8. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogól rodziców wychowanków placówki. 

9. Rada Rodziców uchwala Regulamin swojej działalności, którego postanowienia nie mogą być sprzeczne ze Statutem MDK. 

10. Rada Rodziców może występować do Dyrektora i Rady Pedagogicznej placówki z wnioskami i opiniami dotyczącymi organizacji działalności MDK. 

11. W celu wspierania statutowej działalności placówki, Rada Rodziców może gromadzić fundusze: 

a) z dobrowolnych składek rodziców wychowanków,

b) z dobrowolnych składek pełnoletnich wychowanków,

c) z innych źródeł.

12. Zasady wydatkowania środków z funduszu Rady Rodziców określa Regulamin Rady Rodziców. 

13. W wypadku nie powołania Rady Rodziców zadania Rady Rodziców wykonuje Rada Pedagogiczna. 

Pokaż informacje o artykule